Grenser og Respekt


Tittel: Grenser og Respekt: Hvordan Håndtere Utnyttelse i Vennskap og Relasjoner

Læringsmål:
I denne leksjonen skal vi utforske temaene vennskap, tillit og grenser. Vi skal diskutere hvordan vi kan sette grenser når vi føler oss ubehagelig behandlet av personer vi kjenner godt, samt hvordan vi kan unngå å la andre utnytte oss eller selv bli den som utnytter andre. Vi skal bruke et teaterstykke for å forstå disse dynamikkene i praktiske situasjoner.

Undervisningsplan:
Norsk for Teater - Tema: Vennskap og Respekt
Mål for klassen:

  • Øve på norsk samtale med fokus på vennskap, respekt og det å sette grenser.

  • Øke bevisstheten om hvordan vi skal håndtere mennesker som ikke respekterer våre grenser.

  • Lære å uttrykke seg på en respektfull, men også bestemt måte.


Scene:
Roger fra Stavanger og Sissel fra Oslo møter hverandre for å snakke om livet, gamle bekjente og erfaringer. Samtalen tar opp et tema om folk som ikke respekterer andres grenser, og hvordan vi kan håndtere slike situasjoner.


Tittel: Venner og Fremmede

Karakterer:

Roger: Fra Stavanger, ettertenksom, men litt sliten etter en pinlig opplevelse.

Sissel: Fra Oslo, en nøytral og innsiktsfull venn som setter pris på gode samtaler.

Ezequiel og Lucia: Par fra Lysandria som blir nevnt i samtalen, men som ikke er til stede på scenen.


Scene

(Sissel and Roger sit in a cozy café in Stavanger, enjoying coffee and pastries.)

Sissel:
Så, Roger, hvordan går det? Det er lenge siden vi snakket sammen.

Roger:
Jo da, det går fint, tror jeg. Det har vært et travelt år. Hva med deg? Hvordan står det til i Oslo?

Sissel:
Ikke så verst. Oslo er som vanlig travelt og fullt av folk, men hyggelig. Jeg har tenkt på sommeren i fjor. Husker du paret fra Lysandria, Ezequiel og Lucia? Er du fortsatt i kontakt med dem?

Roger:
Åh, dem ja. Jeg prøvde å hjelpe dem mye da de kom hit. Stavanger kan være forvirrende for nykommere. Men jeg må si ... det var litt ... vanskelig.

Sissel:
Hva mener du?

Roger:
Jeg tror sist de var hos meg, de prøvde å stjele fra meg. Vel, de kom hjem til meg en dag for å besøke, noe de hadde gjort flere ganger før. Men den dagen følte jeg meg ukomfortabel.

Sissel:
Stjele?

Roger:
Jeg oppdaget at de sto i kjøkkenet og så på en sånn tevarmer...

Sissel (avbryter):
Tevarmeren jeg ga deg?

Roger (ler):
Ja, akkurat den! Jeg gikk inn i kjøkkenet og spurte hva de holdt på med. De virket som mannen hadde begynt å pakke den da jeg gikk inn. Jeg muligens så feil. De begynte å snakke med hverandre på spansk før de sa til meg at de likte den.

Sissel (smiler):
Det er morsomt at du fortsatt kaller den en «tevarmer» – det er en tekannevarmer, Roger.

(Begge ler.)

Roger:
Poenget er at de hadde vært hos meg mange ganger før. De visste hva den var for. Jeg husker hun sa at de har prøvd å finne en slik, men har ikke funnet en slik tekannevarmer. Det føltes bare rart.

Sissel:
Kanskje det bare var et kulturelt misforståelse? Har du snakket med dem? Eller med andre om dette?

Roger:
Nei, nei, nei. Bare deg, men jeg føler at jeg har gjort nok for dem. Jeg hjalp dem med å finne ut av ting her i Stavanger, og jeg ønsker dem alt godt, men ... jeg vet ikke. Jeg føler meg litt tåpelig for fortsatt å bry meg om at de skal klare seg.

Sissel (ser alvorlig på Roger):
Roger, det er ikke tåpelig. Det viser at du bryr deg. Men noen ganger må vi slippe taket og la folk finne sin egen vei. Det er ingen feil å sette grenser. Kanskje det er tid for deg å gjøre det?

Roger (nikker ettertenksomt):
Du har rett, Sissel. Jeg tror det er på tide. Takk for at du lytter.

(Begge smiler og tar en slurk kaffe. Scene avsluttes med en lett atmosfære.)

Roger:
Men det er noe mer også, Sissel. En annen ting som skjedde.

Sissel (ser overrasket ut):
Hva da?

Roger:
Den dagen de var hos meg, hadde jeg bedt dem bruke gjestetoalettet hvis de trengte det. Men etter en stund kom hun, Lucia, ut av mitt private bad.

Sissel (ser overrasket ut):
Gjorde hun det? Hva sa du da?

Roger:
Jeg minnet henne vennlig på at jeg hadde bedt dem bruke gjestetoalettet. Og vet du hva hun svarte?

Sissel:
Nei, hva sa hun?

Roger:
Hun sa: "Å, slapp av! Jeg måtte bare tisse, ikke noe mer!" Ingen «unnskyld», ingen forklaring. Bare det. Jeg fant det så frekt og respektløst.

Sissel (tenker et øyeblikk):
Hm. Det høres ut som om hun ikke respekterte grensene du satte, eller tok det du sa seriøst. Hvordan føltes det for deg?

Roger:
Jeg følte meg irritert, men også dum for å bli irritert. Jeg vil ikke virke streng eller smålig, men det er mitt hjem.

Sissel (nikker forståelsesfullt):
Jeg skjønner det. Folk har forskjellige grenser, Roger. Og i ditt hjem har du rett til å sette dem. Hvis noen ikke respekterer det, er det ikke smålig av deg å føle på det. Det er en del av å ta vare på seg selv.

Roger:
Men jeg vil ikke dømme dem feil. Jeg prøver bare å forstå hvorfor de oppfører seg slik.

Sissel (smilende og klok):
Kanskje de kommer fra en kultur hvor slike grenser ikke er like viktige, eller kanskje de bare ikke er vant til å tenke på det. Men uansett burde de ha respektert dine ønsker, spesielt når du gjorde det klart.

Roger (sukker):
Kanskje. Jeg vet ikke, Sissel. Jeg vil ikke bære nag, men jeg føler at de har presset for langt.

Sissel (nikker alvorlig):
Det er greit å føle det sånn. Kanskje det er på tide å ta et skritt tilbake. Du har gjort mye for dem, men du er ikke ansvarlig for hvordan de oppfører seg.

Roger (nikker):
Kanskje du har rett. Takk, Sissel. Det hjelper alltid å snakke med deg.

(De smiler til hverandre, og samtalen beveger seg videre.)


Sissel:
Jeg husker en annen situasjon jeg var i, som fikk meg til å tenke mye på grenser. Det skjedde for noen år siden, og det er en historie som har lært meg mye om hva som skjer når vi lar folk komme over grensene våre.

Roger (ser på Sissel, interessert):
Hva skjedde?

Sissel:
Jeg hadde en venn som jeg prøvde å være veldig forståelsesfull med. En dag lånte jeg henne en verdifull brosje jeg hadde arvet fra bestemoren min. Jeg stolte på henne, og jeg trodde ikke det skulle være et problem.

Roger:
Og hva skjedde med den?

Sissel:
Hun mistet den. Jeg var opprørt, men jeg lot det gå. Jeg tenkte at «slike ting skjer». Men så, mange år senere, møtte jeg henne igjen. Denne gangen hadde hun datteren sin med, og gjett hva? Datteren hennes, som var tretten, hadde på seg brosjen min.

Roger:
Hva? Hvordan reagerte du?

Sissel:
Jeg ble helt sjokkert. Jeg spurte henne rett ut: «Hvor fikk datteren din den fra?» Og hun svarte: «Å, jeg fant den blant tingene mine. Jeg visste ikke at det var din.»

(Sissel stopper, ser på Roger og rister på hodet, alvorlig.)

Sissel:
Jeg kunne ikke tro det. Det var så frekt. Så jeg gjorde noe som jeg aldri trodde jeg skulle gjøre. Jeg gikk bort til datteren hennes, tok brosjen og sa: «Den er min.»

Roger (ser sjokkert ut):
Du tok den tilbake?

Sissel (ser bestemt ut):
Ja. Den var gravert, Roger. Den hadde inskripsjonen: "Til min kjæreste barnebarn, Sissel Gudmundsdatter."

Roger:
Wow, det var modig gjort.

Sissel:
Jeg angrer ikke. Noen ganger må vi gjøre det som føles riktig, selv om det er ubehagelig.


Diskusjonsspørsmål etter scenen:

  1. Hva er grensen for når du føler deg utnyttet av noen du kjenner godt? Hva kan være tegnene på at noen prøver å dra nytte av deg uten at du merker det med en gang?

  2. Hva tror du Sissel føler da hun ser datteren til venninnen sin bruke brosjen hennes? Hvordan ville du følt deg i samme situasjon?

  3. Hvordan håndterte Roger følelsen av ubehag etter å ha blitt utnyttet av vennene sine? Hva kan vi lære av hans reaksjon?

  4. Tror du det er mulig for folk å stjele fra personer de kjenner godt? Hva kan føre til at noen føler det er greit å ta noe fra en venn eller bekjent?

  5. Hvordan kan vi lære å sette klare grenser i vennskap og forhold, og hvordan kan vi sørge for at vi ikke blir utnyttet? Hva kan være noen tegn på at noen ikke respekterer grensene våre?

  6. Hva kan vi gjøre når vi oppdager at vi har blitt utnyttet eller misbrukt? Hvordan bør vi håndtere slike situasjoner for å beskytte oss selv og samtidig opprettholde et sunt forhold til de rundt oss?

  7. Hva tenker du om å stole på folk, og hvordan kan vi sikre oss at vi ikke gir bort vår tillit for lett, spesielt når det gjelder personer vi kanskje kjenner godt eller føler oss trygge med?


Moral og refleksjon:
Det er viktig å huske på at ikke alle som er nær oss nødvendigvis vil ha det beste for oss. Vi må være oppmerksomme på tegn på at folk prøver å utnytte oss, enten det er gjennom respektløs atferd, mangel på takk, eller direkte utnyttelse av våre eiendeler eller tid. Samtidig er det viktig å ikke bli den som utnytter andre. Respekt for andres grenser er avgjørende for et sunt vennskap, og vi skal alltid prøve å behandle andre med ære og integritet. Hvis vi føler at vi har blitt misbrukt, er det viktig å stå opp for oss selv på en rolig og bestemt måte, slik at vi kan sette tydelige grenser.


Konklusjon og moral:
I denne leksjonen har vi sett på hvordan vi kan håndtere situasjoner der vi føler oss utnyttet, og hvordan vi kan lære å sette sunne grenser. Vær alltid bevisst på hvordan andre oppfører seg mot deg, og ikke vær redd for å gjøre det klart når noen tråkker over grensene dine. Det er også viktig å være ærlig med deg selv og de rundt deg om dine egne handlinger, slik at du ikke blir en som utnytter andre.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Tittel: Kjærlighet Blant Kyllingene: Et Komisk Fjærspill

Med Fanden i båten: En lærepenge (Velkommen til improteater!)

Et Kreativt Team